Відкритий урок з історії України
У 7 – б класі на тему:
«Монголо
– татарська навала на Київську Русь»
Мета:
1.
формувати
в учнів уявлення про монголо – татар та їхню навалу на українські землі;
2.
виявляти
характер залежності Русі від Золотої Орди; вплив монголо – татар на соціально –
економічний розвиток українських земель;
3.
розвивати в учнів уміння знаходити необхідну
інформацію в писемних джерелах для пояснення історичних явищ і подій;
4.
виховувати в учнів почуття любові до
Батьківщини і готовність захищати її в тяжку годину.
Основні поняття:
Монголо – татари,
Золота Орда, ярлик, баскак, золотоординське ярмо.
Обладнання:
Історична карта,
підручник, документи, матеріали «Повість минулих літ». Слайди, таблиця
організація монгольського війська, портрети Чингіз хана, Хана Батия, список
літератури.
Тип
уроку: урок засвоєння
нових знань.
Структура уроку
І.
Організаційний момент.
ІІ.Актуалізація
опорних знань і вмінь учнів.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
План
1.
Битва
на річці Калка.
2.
Похід
Батия на Русь.
3.
Оборона
Києва від монголо – татар.
4.
Монголо
– татарське ярмо.
IV. Закріплення
нових знань учнів.
ІV.Підсумок
уроку.
V. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація
опорних знань і вмінь учнів.
Фронтальне опитування.
Запитання:
1. У чому полягали негативні сторони періоду роздробленості?
Під час
бесіди учні мають відзначити, що роздробленість призвела до ослаблення
Київської Русі, у зв’язку з чим і виникла небезпека захоплення її територій
іншими державами.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Робота
з історичною картою.
Робота
з історичними термінами і поняттями.
Саме події, коли
Київська Русь зазнавала політичної роздробленості, зі Сходу на Руську землю
насувалась нова загроза – монголо – татари.
Хто такі
монголо – татари? Звідки вони прийшли на українські землі і яке лихо принесли з
собою? На ці запитання ми спробуємо відповісти на сьогоднішньому уроці.
Слайд: 1. Побут
монголо – татар.

Повідомлення
учня про монголо – татар. (Власов. Коляда. Історія України. – С. 92.).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Звідки ж
узялися ці татари і звідки вони прийшли?
Розповідь
учителя.
Протягом І
половини ХІІІ століття монголи здійснили масштабні завоювання в Китаї, Середній
Азії і Закавказзі, де у подальшому їх панування тривало 200 років.
Чингіз хан
розпочав світову війну бо за свідченням європейського хроніста, мандрівника
Плано Карпіні «великий монгол» мав намір підкорити собі всю землю і не мати
миру з жодним народом, якщо він не підкориться.
Слайд:
2. Чингіз хана, Хана
Батия
Чингіз хан створив сильну добре озброєну армію, яка
трималася на суворій військовій дисципліні.
Слайд: 3. Військо монголо – татар.
На Русі
завойовників називали монголами або татарами (за назвою одного з племен у
Монголії). Звістку про те, що вони сунуть на Русь, приніс половецький хан
Котян. Він запропонував об’єднати свої сили для боротьби з небезпечним ворогом.
В цей похід виступили Галицький, Київський, Чернігівський, Волинський князі, а
інші відмовилися. За легендою русичі зустрілися в степу з монгольськими
послами, які сказали їм: «ми не з вами йдемо воювати, а з половцями, нашими
рабами, що не хочуть платити нам данину й коритися».
Робота
з документом. Битва руських
князів з монголо – татарами на р. Калці.
Джерело: «Повість минулих літ».
Русичі вбили
послів і рушили на монгольські війська. Вирішальна битва відбулася на річці
Калці.
Слайд: 4. Перед битвою.
Випереджальне завдання.
Розповідь учня про наслідки битви русичів
на річці Калка.
Слайд: 5. Поразка
на річці Калка.
Робота
з історичною картою.
Показ місця бою між монголо – татарами і
об’єднаним Русько – Пловецьким військом.
Розповідь учителя – характеристика
монгольських завоювань 1237 – 1240 рр. та становище Київської русі в складі
Золотої Орди.
Розповідь
учнів про героїчну оборону міста Києва.
Робота
з документом. Героічна
оборона Києва.
Джерело: «Никонівський літопис».
Розповідь
учителя. Монголо – татари в
художній літературі.
Історія і література пов’язані. Вони як дві сестри, які
живуть поряд і мають родинні стосунки. Все що відбувається в житті нашого
народу доносять до нас твори художньої літератури.
Художня література глибоко висвітлює ці історичні події.
Іван Франко у своєму творі «Захар Беркут» зображує героїчну боротьбу русичів
проти монголо – татар – перехід завойовників через Карпати село Тухля. Повість
А. Чайковського «За сестрою» створена на основі довготривалого вивчення і
сторичних матеріалів з часів татарських нападів на українські землі. Основна
думка твору: тільки любов до рідної землі, батьківської домівки.
Повість про
битву на річці Калка.
Іншою
чудовою пам’яткою літератури є «Повість про розорення Рязані Батиєм» -
присвячена подіям 1237 року.
Галицько
Волинський літопис «Повість про зруйнування Києва Батиєм».
«Слово о
полку Ігоревім» невідомого автора.
«Никонівський літопис».
«Повість
минулих літ» про героїчну боротьбу князя Данила Галицького з татарами.
Володимир Ян
«Чингіз хан».
Закріплення
нових знань і умінь.
Бесіда
за запитаннями.
Підсумок уроку. Заключне слово
вчителя, оцінювання результативності роботи учнів на уроці.
Домашнє
завдання: опрацювати параграф № 17. Підготувати історичний портрет князя
Данила Романовича Галицького. Опрацювати документ № 7 Боротьба Данила
Галицького з татарами.
Джерело. «Повість минулих літ».
Комментариев нет:
Отправить комментарий